Od autora:
Początek nowego stulecia zainspirował mnie do stworzenia ilustrowanej kroniki motoryzacyjnej AutoRok, przedstawiającej wydarzenia poszczególnych sezonów. Oczywiście motoryzacja nie narodziła się w czasach współczesnych, lecz ponad 100 lat temu. Ma za sobą okres wyjątkowo ciekawy, a zarazem burzliwy, zarówno od strony ewolucji samochodu, jak i ogólnych wydarzeń na świecie. Bez wątpienia na tyle ciekawy i ważny dla ludzkości, że warto przedstawić go w dodatkowym „zerowym” AutoRoku uzupełniającym całą kolekcję naszej kroniki.
Swojego rodzaju podsumowaniem tamtej epoki stał się światowy konkurs Car of the Century, który na przełomie lat 1999 i 2000 w Las Vegas wyłonił 100 najbardziej znaczących samochodów w historii motoryzacji i na koniec ogólnego zwycięzcę. Udział w tym konkursie zmobilizował mnie do zajęcia się historią motoryzacji, a efektem tych prac jest właśnie AutoRok 1900-2000 koncentrujący się na minionej epoce. Podczas zakończenia konkursu Car of the Century można było wysłuchać ciekawych opinii historyków z Niemiec, Francji, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch zajmujących się motoryzacją. Nadal nie do końca są oni zgodni co do autora wynalazku jakim jest samochód. Nawet patenty nie wyjaśniają jednoznacznie tego problemu. W tej sytuacji najrozsądniej jest powiedzieć, że samochód rodził się długo i jest wynikiem prac wielu entuzjastów, którzy w mniej lub bardziej skuteczny sposób potrafili zwrócić uwagę na swoje dokonania. W każdym razie, tak na dobre motoryzacja rozpoczęła się ok. 1900 roku stając się napędem całego przemysłu i generując postęp techniczny.
Jako członek jury Car of the Year nie mogłem pominąć również istnienia tego najbardziej prestiżowego w historii motoryzacji konkursu, który od 1993 roku dyktował tempo mojego życia i sprawił, że mogłem być w samym centrum motoryzacji, tam gdzie zapadały decyzje, gdzie tworzono samochody, wielokrotnie brałem też udział w testowaniu prototypów i na koniec oceniałem gotowy produkt.
Wojciech Sierpowski